Kofeina w sporcie.

Czy powinienem zażywać kofeinę?


Przeprowadzono szeroko zakrojone badania dotyczące kofeiny i jej wpływu na wyniki sportowe, zwłaszcza, że w 2004 r. Usunięto ją z listy zabronionych substancji antydopingowych. Pytanie brzmi, czy rzeczywiście poprawia ona sportowe wyniki?

Kofeina stała się jedną z najczęściej używanych ergogenicznych substancji pomocniczych, ponieważ jest względnie tania, społecznie akceptowalna i legalna.

Pomimo ilości badań, nadal nie jest jasne, czy wpływ kofeiny jest głównie fizjologiczny czy psychologiczny. Badania jednak zapewniły solidne wsparcie dla zwiększenia wytrzymałości.

W przypadku sportów wytrzymałościowych, możliwość zmniejszenia wrażenia wysiłku może być znacząca między wygraną lub przegraną. Ogólnie rzecz biorąc, badania wykazały korzystny wpływ na spożywanie kofeiny przed ćwiczeniami, czy to podczas długotrwałego wysiłku, czy podczas dużej intensywności.




Należy zauważyć, że nie wszyscy ludzie reagują na kofeinę w ten sam sposób, niektórzy mogą czuć się pozytywnie i odczuwać działanie, a inni mogą odczuwać negatywną reakcję.

Badania wykazały, że istnieje górna granica ilości potrzebnej kofeiny i zalecają, aby nie przyjmować więcej niż 3 mg na kilogram masy ciała. Sportowcy powinni starać się stosować najniższą możliwą dawkę, aby uniknąć działań niepożądanych.

Kofeina jest szybko wchłaniana i może osiągnąć szczytowe stężenie we krwi po około 1 godzinie. Badania wykazały, że działanie ergogeniczne utrzymuje się 6 godzin po spożyciu.


Czym jest Guarana?


Żele OTE Kofeinowe uzupełnia naturalna wersja kofeiny o nazwie Guarana

Guarana to nasiona roślin z Ameryki Południowej, które zawierają około dwa razy więcej kofeiny niż ziarna kawy. Ma wiele korzyści zdrowotnych, ale najczęściej używa się energetyzującego kopa, który daje. 

Żele kofeinowe OTE zapewniają również węglowodany i elektrolity potrzebne do podtrzymania ćwiczeń wytrzymałościowych.


Zawartość kofeiny w żywnościach
spożywczych.


  • OTE Blackcurrant Caffeine Gel – 100mg
  • OTE Pineapple or Lemon & Lime Caffeine Gel – 50mg
  • OTE Cherry Hydro Tab – 18mg
  • CocaCola – 32mg
  • Pojedyncze Espresso – 50-65mg
  • Filiżanka Herbaty – 25-50mg
  • Red Bull – 72mg
pozostałe artykuły w dziale "Porady"...